image

Over cognitieve (gedrags)therapie (CT)

De cognitieve therapie(CT) werd rond 1960 door Aaron T. Beck ontwikkeld als een gestructureerde, kortdurende, op het heden gerichte vorm van psychotherapie voor depressiviteit. Inmiddels is cognitieve therapie uit onderzoek effectief gebleken bij een scala aan aandoeningen zoals: depressie, gegeneraliseerde angststoornis, paniekstoornis, fobieën, verslavingen en eetstoornissen.

Het uitgangspunt van de cognitieve gedragstherapie is dat alle psychische problemen of stoornissen worden gekenmerkt door vervormde of disfunctionele denkgewoonten die de stemming en het gedrag beïnvloeden.

Basisprincipes
1. beschrijving (die steeds wordt bijgesteld) van de cliënt en haar/zijn problemen in cognitieve termen
2. solide therapeutische werkrelatie
3. accent op samenwerken en actieve deelname
4. doel- en probleemgericht
5. nadruk in eerste instantie op het heden
6. educatief: cliënt leert hoe de eigen therapeut te kunnen worden en terugval te voorkomen
7. kortdurend
8. gestructureerd
9. cliënt leert eigen disfunctionele gedachten en overtuigingen te identificeren, onderzoeken en ontzenuwen
10. gebruik van meerdere methoden en technieken om gedachten, gevoelens en gedrag te veranderen

Gedachten en klachten
Ideeën en opvattingen spelen bij allerlei klachten een belangrijke rol . Bij bijvoorbeeld een depressie kan een kleine teleurstelling leiden tot allerlei negatieve gedachten. Deze negatieve gedachten zijn een soort van automatisme geworden. Één tegenvaller is voldoende om een keten van negatieve gedachten op te roepen zoals: zie je wel ik kan ook niets of, ik ben een mislukkeling of, niemand vindt mij aardig. Dergelijke gedachten zijn weer de oorzaak van negatieve gevoelens en depressieve klachten.

Automatische gedachten
Soms kun je tot de ontdekking komen dat je met je gedachten afgedwaald bent. Je eerste gedachte riep een andere op, en deze weer een volgende, et cetera: een razendsnelle cyclus van gedachten. Van de meeste van dergelijke gedachten ben je jezelf nauwelijks bewust. Als je echter geconcentreerd nagaat welke keten van gedachten je afgelegd hebt, toen je afgeleid raakte, ben je meestal wel in staat om deze gedachten duidelijk te krijgen. Met enige inspanning kun je jezelf bewust worden van dergelijke gedachteketens. Gedachten waar je normaal gesproken niet bij stil staat, worden dus automatische gedachten. Ze zijn er wel, maar je denkt er niet echt over na. Door er echter bewust bij stil te staan is het mogelijk deze gedachten duidelijk te krijgen en er bij stil te blijven staan.

 

Cognitieve gedragstherapie uitgelegd in twee minuten